اخبار

عدم نیاز به عرضه مرغ منجمد

عدم نیاز به عرضه مرغ منجمد

حجم جوجه‌ریزی و تولید بالا

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی اعلام کرد که با توجه به حجم جوجه‌ریزی و تولید در ماه‌های اخیر، نیازی به عرضه مرغ منجمد نداریم. محمد علی کمالی سروستانی بیان کرد که طی ماه‌های گذشته حدود ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده و اکنون مرغ‌های آن به بازار عرضه می‌شود. این میزان تولید باعث شده تا روند بازار عادی باشد و نیازی به عرضه مرغ منجمد وجود نداشته باشد.

عدم افزایش قیمت مرغ در دهه اول محرم

کمالی سروستانی افزود که امسال در دهه اول محرم همانند سال‌های گذشته افزایش قیمت ناشی از شرایط مساعد تولید نداریم. به گفته وی، در شرایط کنونی مرغ زنده کمتر از نرخ مصوب و حمایتی اعلامی اواسط سال گذشته عرضه می‌شود. به عنوان مثال، سال گذشته نرخ مصوب هر کیلو مرغ ۵۸ هزار تومان بود، در حالی که متوسط فروش در این ماه‌ها ۵۲ هزار تومان بوده است.

عدم نیاز به عرضه مرغ منجمد

عدم نیاز به واردات مرغ گوشتی

 عدم تأثیر صادرات مرغ بر تنظیم بازار

کمالی سروستانی با اشاره به اینکه صادرات مرغ در تعدیل قیمت و تنظیم بازار تأثیر چندانی نداشته است، اظهار کرد که عمده صادرات ما به عراق انجام می‌شود. اما به دلیل محدودیت مصرف در عراق، نتوانسته‌ایم بیش از حد نیاز به این کشور صادرات داشته باشیم. هرچند در ایام اربعین تقاضا از سوی عراق افزایش می‌یابد، اما ذخایر مرغ در حدی است که اجازه افزایش قیمت را نمی‌دهد.

درخواست جلوگیری از توزیع مرغ منجمد وارداتی

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد که در شرایط فعلی به دلیل تولید مازاد، شرکت پشتیبانی امور دام باید از توزیع مرغ وارداتی در بازار اجتناب کند تا زیان مرغداران استمرار نیابد. وی تأکید کرد که نیازی به عرضه مرغ منجمد نیست و واردات مرغ نباید وارد کشور شود، زیرا نیاز ماهانه کشور حدود ۲۳۰ هزار تن است در حالی که ماهانه ۲۶۰ هزار تن مرغ در کشور تولید می‌شود.

مشکلات واردات مرغ

تاخیر در واردات و پیشنهاد فروش در بازارهای دیگر

کمالی سروستانی افزود که متأسفانه واردات مرغ مربوط به ثبت سفارش‌ها و خریدهای قبلی هنوز در حال انجام است. یا احتمال دارد که تجار به موقع وارد نکرده‌اند و پول را نزد خود نگه داشته‌اند یا کاهلی کرده‌اند. به هر حال، توصیه ما این است که مرغ‌های خریداری شده را وارد ایران نکنند و در بازارهای دیگر به فروش برسانند.

نیاز به اصلاح شیوه خرید حمایتی

مشکلات در نحوه خرید و پرداخت

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه خرید حمایتی به شکل کنونی راهگشا نیست، گفت که در حال حاضر مرغداران سر نحوه خرید و پرداخت مشکل دارند. پشتیبانی امور دام به دنبال تهاتر با نهاده‌های دامی است و به دلیل اینکه قیمت ذرت از بازار آزاد گران‌تر تمام می‌شود، این موضوع با انتقاد مرغداران روبرو شده است. همچنین، بخشی از خرید باید به صورت نقدی انجام شود تا مرغدار بتواند جوجه‌ریزی دور آینده را انجام دهد.

عدم تغییر قیمت مصوب مرغ

کمالی سروستانی افزود که قیمت مصوب مرغ طی یک سال گذشته تغییری نداشته است. وی تأکید کرد که قیمت مصوبی نزدیک به یک سال برای مرغ و جوجه یک‌روزه اعلام نشده است. هرچند اعتقادی به قیمت دستوری نداریم، اما در شرایط فعلی که مرغ کمتر از این نرخ عرضه می‌شود، آیا دولت مابه‌التفاوت پرداخت می‌کند؟ در غیر این صورت قیمت‌گذاری دستوری معنا ندارد.

قیمت مصوب مرغ

کاهش تولید و نوسان قیمت

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد که در استان خوزستان به واسطه کاهش تولید و عدم تجهیز تمامی واحدهای مرغداری به سیستم‌های سرمایشی، مرغداران با ظرفیت حداقلی جوجه‌ریزی انجام داده‌اند یا تولید با وزن حداقلی انجام شده است. این امر منجر به نوسان قیمت در این استان و ورود تعزیرات شده است. در حالی که دولت به استان‌های دیگر به دلیل افزایش تولید خسارت پرداخت نمی‌کند و براین اساس قیمت دستوری معنا ندارد و باید خرید حمایتی باشد به طوری که با افزایش تولید، با نرخ حمایتی اقدام به خرید و ذخیره‌سازی کند.

 کاهش قیمت جوجه یک‌روزه

کمالی سروستانی از کاهش قیمت جوجه یک‌روزه خبر داد و گفت که قیمت کنونی جوجه‌های وارداتی و سویه‌های وارداتی بین ۱۳ تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود که نسبت به ماه گذشته روند کاهشی داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *