اخبار

 آمار شگفت‌انگیز تولید گوشت طیور در ایران

تولید گوشت طیور در ایران

 آمار شگفت‌انگیز تولید گوشت طیور در ایران

اصفهان، رکورددار تولید گوشت شترمرغ در ایران

در سال ۱۴۰۲، ایران با تولید ۲,۱۵۴ هزار تن مرغ، توانست ۹۷.۴ درصد از کل وزن قابل مصرف طیور عرضه‌شده را به خود اختصاص دهد. در این میان، استان اصفهان با پرورش ۱۱ هزار قطعه شترمرغ و تولید ۴۵۷ تن گوشت، به مقام نخست کشور در تولید گوشت طیور دست یافت.

تولید گوشت طیور

Two chickens are drinking water, in a chicken farm, north china

 افزایش نیاز به مواد پروتئینی در جهان

رشد جمعیت جهانی و نیاز فزاینده به مواد غذایی، به‌ویژه مواد پروتئینی، طی سال‌های اخیر سبب افزایش مصرف گوشت طیور شده است. این موضوع منجر به رشد قابل ملاحظه‌ای در تولید گوشت طیور به‌عنوان یک منبع پروتئینی در ایران شده است.

 طرح آمارگیری کشتار طیور

به منظور پایش و بهبود تولید گوشت طیور، طرح آمارگیری کشتار طیور کشتارگاه‌های کشور از دی ماه ۱۳۹۹ توسط مرکز آمار ایران و با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها و سازمان دامپزشکی کشور آغاز شد. نتایج این طرح تا پاییز ۱۴۰۰ به‌صورت فصلی و پس از آن به‌صورت ماهانه منتشر شد.

اصفهان، رکورددار تولید گوشت شترمرغ در ایران

 نتایج آمارگیری تولید گوشت طیور در سال ۱۴۰۲

تعداد کل طیور زنده وارد شده به کشتارگاه‌ها در سال ۱۴۰۲ برابر با ۱,۱۸۶ هزار قطعه به‌وزن ۲,۹۰۵ هزار تن بوده است. از این تعداد، ۱,۱۷۶ هزار قطعه لاشه قابل مصرف به‌وزن ۳,۲۱۱ هزار تن عرضه شد.

مرغ با وزن ۲,۱۵۴ هزار تن، ۹۷.۴ درصد از کل وزن قابل مصرف طیور را به خود اختصاص داده است. استان گلستان با تولید ۲۴۱ هزار تن مرغ از ۱۳۱ میلیون قطعه، بیش‌ترین تعداد و وزن مرغ را در کشور داراست.

 سهم سایر انواع طیور

سایر انواع طیور شامل بوقلمون، بلدرچین، شترمرغ و مرغ تخم‌گذار با ۵۷ هزار تن، تنها ۲.۶ درصد از کل وزن قابل مصرف طیور را به خود اختصاص داده‌اند. استان‌های اصفهان، یزد و البرز بیش‌ترین تولید را در این زمینه داشته‌اند. که می تواند نقطه قابل توجه در صادرات طیور از ایران باشد.

استان اصفهان با پرورش ۸۶۵ هزار قطعه بوقلمون و تولید ۹,۴۱۲ تن گوشت، یکی از پیشروان در تولید گوشت بوقلمون است. همچنین، این استان با پرورش ۱۱ هزار قطعه شترمرغ و تولید ۴۵۷ تن گوشت، رتبه نخست تولید گوشت شترمرغ را در کشور دارد.

استان یزد با تولید ۵۷۳ تن گوشت از ۲,۷۱۸ هزار قطعه بلدرچین، و استان البرز با تولید ۱۰,۷۲۶ تن گوشت از ۶,۸۹۸ هزار قطعه سایر انواع طیور (مرغ تخم‌گذار، مرغ مادر و کبک)، از دیگر استان‌های پیشرو در تولید گوشت طیور هستند.

افزایش تولید گوشت طیور در ایران به‌ویژه در استان اصفهان، نشان‌دهنده ظرفیت بالای این استان در پرورش و تولید انواع طیور است. با ادامه روند رو به رشد تولید و مصرف گوشت طیور، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و آمارگیری منظم برای بهبود کیفیت و کمیت تولید و همچنین صادرات انواع گوشت طیور، بیش از پیش احساس می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *