اخبار

تضمین تامین نهاده‌ دام و طیور برای ماه‌های آتی

تامین نهاده‌ دام و طیور

تضمین تامین نهاده‌ دام و طیور برای ماه‌های آتی

معاون تولیدات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که تامین نهاده‌ دام و طیور برای پنج ماه آینده کشور تضمین شده است. براساس آمارها، طی چهار ماهه نخست امسال، ۷۰۶ هزار تن جو وارد کشور شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

نهاده‌ دام و طیور

ابراهیم حسن‌نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به شرایط مساعد تولید مرغ و جوجه‌ریزی در مرداد ماه، گفت: «هیچ عامل دیگری به‌جز گرمای هوا که در برخی از استان‌ها مشاهده شده، نمی‌تواند بر میزان تولید تأثیرگذار باشد. همچنین تأمین نهاده‌ها در بخش مرغ نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد افزایش یافته است.»

وی همچنین درباره وضعیت جوجه‌ریزی اظهار داشت که تا روز ۲۷ مرداد ماه، ۹۴ درصد از برنامه تعیین‌شده محقق شده است. او افزود: «مراکز مرغ مادر و کارخانجات جوجه‌کشی، با توجه به قیمت مناسب، انگیزه بیشتری برای تولید دارند. با این حال، برخی از استان‌ها که هنوز نتوانسته‌اند ظرفیت تولید خود را برای ماه جاری تکمیل کنند، باید در چند روز آینده به سطح درخواست‌شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی برسند.»

در ادامه، حسن‌نژاد به میزان صادرات مرغ اشاره کرد و گفت: «در ماه‌های اخیر، مجوز صادرات ۲۱ هزار تن مرغ صادر شده است که از این مقدار، ۱۷ هزار تن صادر و بخشی نیز منجمد شده است. این امر نشان می‌دهد که صادرات در جهت استفاده از مازاد تولید داخل انجام شده و به سطح مورد انتظار رسیده است.»

واردات نهاده‌ دام و طیور

احمد خانی نوذری، معاون تولیدات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، نیز در این جلسه از بهبود شرایط واردات نهاده‌ دام و طیور نسبت به سال‌های گذشته خبر داد. وی اعلام کرد: «در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۱، میزان واردات ذرت دامی ۲ میلیون و ۳۳۰ هزار تن بود که این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۳ میلیون و ۱۹۳ هزار تن افزایش یافت، یعنی ۳۰ درصد رشد. در چهار ماهه نخست امسال نیز با واردات ۳ میلیون و ۷۴۷ هزار تن، شاهد افزایش ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده‌ایم.»

در خصوص واردات جو، خانی نوذری اضافه کرد: «در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۱، ۲۷۴ هزار تن جو وارد کشور شد. این میزان در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۲ به ۵۰۸ هزار تن رسید. اما امسال، با واردات ۷۰۶ هزار تن جو، رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته را تجربه کرده‌ایم.»

وی همچنین به واردات کنجاله سویا اشاره کرد و گفت: «در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۱، ۲۸۰ هزار تن کنجاله سویا وارد کشور شد، اما به دلیل مشکلات موجود، این رقم در چهار ماهه نخست سال گذشته به کمتر از ۱۰۰ هزار تن کاهش یافت. امسال با جبران این کمبود، بیش از یک میلیون و صد هزار تن کنجاله سویا وارد کشور شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۰ برابر افزایش یافته است.»

خانی نوذری همچنین هرگونه کمبود احتمالی نهاده‌ دام و طیور برای ماه‌های آینده را رد کرد و تاکید کرد: «ذخایر موجود نهاده‌های دام و طیور قابل اتکا هستند. به‌طوری‌که کنجاله سویا برای هشت ماه آینده، و ذرت و جو برای سه ماه آینده تأمین شده‌اند. همچنین در ماه جاری بیش از ۵ میلیون تن سفارش جدید واردات ذرت و جو ثبت شده است.»

 

پرسش‌های متداول

  1. آیا تأمین نهاده‌ دام و طیور برای ماه‌های آینده تضمین شده است؟
    بله، بر اساس اعلام معاونت تولیدات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، تأمین نهاده‌ دام و طیور برای پنج ماه آینده کشور تضمین شده و ذخایر موجود قابل اتکاست.
  2. میزان واردات نهاده‌ دامی در چهار ماهه نخست امسال چقدر بوده است؟
    در چهار ماهه نخست امسال، ۳ میلیون و ۷۴۷ هزار تن ذرت و ۷۰۶ هزار تن جو وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۲۰ درصد و ۴۰ درصد افزایش داشته‌اند.
  3. آیا مشکلات گرمای هوا تاثیری بر تولید مرغ در مرداد ماه داشته است؟
    تنها برخی استان‌ها به دلیل گرمای هوا با مشکلاتی مواجه شده‌اند، اما به طور کلی هیچ دلیل دیگری برای کاهش تولید وجود ندارد و شرایط جوجه‌ریزی و تولید مرغ مساعد بوده است.
  4. وضعیت صادرات مرغ در ماه‌های گذشته چگونه بوده است؟
    در ماه‌های اخیر، ۲۱ هزار تن مرغ برای صادرات مجوز گرفته که ۱۷ هزار تن آن صادر و بخشی نیز منجمد شده است. این صادرات در راستای استفاده از مازاد تولید داخل انجام شده است.
  5. چرا واردات کنجاله سویا نسبت به سال گذشته افزایش یافته است؟
    به دلیل کمبود واردات در سال گذشته، امسال بیش از یک میلیون و صد هزار تن کنجاله سویا وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ برابر افزایش داشته است.
  6. ذخایر نهاده‌ دامی تا چه زمانی کافی هستند؟
    طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی، ذخایر کنجاله سویا برای هشت ماه آینده، و ذرت و جو برای سه ماه آینده کافی است. همچنین سفارش‌های جدید واردات برای تأمین نیازهای آینده نیز انجام شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *