اخبار

پرورش مرغ گوشتی: افزایش تولید

پرورش مرغ گوشتی افزایش یافت

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه، محمدرضا صدیق‌پور، اعلام کرد که برخی از پرورش دهندگان مرغ گوشتی به دلیل زیان انباشته در ماه‌های اخیر و ناتوانی در فروش مرغ گوشتی زنده به قیمت کیلویی ۵۷ هزار تومان و حتی ۵۲ هزار تومان، به قیمت جوجه یک‌روزه انتقاد دارند. وی تأکید کرد که قیمت جوجه یک‌روزه گران نیست و در حال حاضر متعادل است.

صدیق‌پور در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت جوجه یکروزه گفت: بر اساس توافقات پایان سال گذشته با وزارت جهادکشاورزی، میانگین قیمت جوجه یک‌روزه در بازار ۲۰ هزار تومان تعیین شده است که با ۲۰ درصد افزایش یا کاهش متغیر است. بنابراین، در حال حاضر جوجه یک‌روزه گوشتی بسته به نژاد و سن بین ۱۳ تا ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسد و میانگین آن حدود ۲۰ هزار تومان است.

قیمت جوجه یکروزه متعادل است

وی افزود: برخی از مرغداران گوشتی (پرورش دهندگان مرغ گوشتی) به دلیل زیان انباشته در تولید و ناتوانی در فروش مرغ زنده به قیمت‌های مطلوب، به قیمت جوجه یکروزه انتقاد دارند. اما قیمت جوجه یکروزه گران نیست و در محدوده متعادل قرار دارد.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه تصریح کرد: در صورتی که قیمت مرغ زنده به کیلویی ۵۸ تا ۶۰ هزار تومان افزایش یابد، پرورش دهندگان مرغ گوشتی نیز به قیمت فعلی جوجه یکروزه اعتراض نخواهند داشت.

افزایش پرورش مرغ گوشتی و برنامه‌ریزی برای صادرات مرغ

صدیق‌پور در ادامه اظهار داشت: با توجه به رویکرد وزارت جهادکشاورزی و افزایش جوجه‌ریزی در دستور کار، تولید مرغ گوشتی نیز افزایش یافته است. با برنامه‌ریزی برای صادرات مرغ مازاد در طول سال، هیچ مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

آمار تولید جوجه یکروزه در سامانه سماصط

وی در پاسخ به سوالی درباره شبهات در آمار تولید ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه گفت: وفور تولید مرغ گوشتی در کشور نتیجه تولید همین ۱۵۰ میلیون جوجه یکروزه در ماه است. آمارهای تولید در سامانه سماصط موجود است و استناد به این آمارها مانع از ایجاد انحراف می‌شود. در زمان‌هایی که قیمت جوجه یک‌روزه ۲۵ هزار تومان است، آمارها درست هستند، اما در صورت کاهش شدید قیمت جوجه باید به آمارهای تولید شک کرد.

پیش‌بینی تولید جوجه یکروزه در فصول گرم

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه همچنین پیش‌بینی کرد که در ماه‌های اردیبهشت و خرداد، به ترتیب ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه یکروزه تولید خواهد شد. وی اضافه کرد که این تعداد برای فصول گرم سال زیاد است و به وزارت جهادکشاورزی اعلام شده است. به دلیل گرمای هوا، برخی مناطق گرمسیری قادر به جوجه‌ریزی نخواهند بود و مرغ‌ها در گرما وزن نمی‌گیرند و نهاده بیشتری مصرف می‌کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *