اخبار

کشتار غیررسمی دام: عامل افزایش خطر تب کریمه کنگو

محمد جعفرزاده در مصاحبه با یک خبرنگار از خبرگزاری مهر اظهار کرد که بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان است که اساسا از طریق تماس با خون، ترشحات دام آلوده و همچنین انسان مبتلا به این بیماری منتقل می‌شود.

وی تأکید کرد که با توجه به شیوع این بیماری در کشور و افزایش فعالیت‌های دامداری در فصول بهار و تابستان، آلودگی دام‌ها افزایش یافته و خطر گسترش و انتقال بیماری وجود دارد، بنابراین باید به رعایت موارد بهداشتی و آموزش جامعه توجه شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با تأکید بر استفاده از وسایل حفاظتی در هنگام ذبح و تماس با لاشه و قطعه‌بندی گوشت، بیان کرد که گوشت مصرفی باید از مراکز مجاز و دارای مهر تأیید ادارات دامپزشکی تهیه شود.

جعفرزاده اظهار داشت که لاشه دام پس از ذبح باید حداقل به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری شود تا ویروس از بین برود، بر همین اساس از انجماد فوری گوشت پس از ذبح خودداری شود.

او تأکید کرد که خوردن گوشت، دل و جگر خام و نیم‌پز دام تازه ذبح شده ممنوع است و شهروندان باید در سفر به مناطق روستایی از تماس با دام‌ها پرهیز کنند و از جدا کردن کنه‌ها از پوست دام‌ها و لمس آنها با دست اجتناب نمایند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه در صورت مشاهده کرم در روی دام یا محل نگهداری آن، باید با اداره دامپزشکی برای انجام سمپاشی هماهنگی شود، افزود که پختن گوشت باعث از بین رفتن ویروس می‌شود زیرا این ویروس حساس به حرارت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *