اخبار

تولید بالای مرغ گوشتی و عدم نیاز به واردات مرغ

واردات مرغ به کشور

تولید بالای مرغ و عدم نیاز به واردات مرغ در کشور

نیازی به عرضه مرغ منجمد نداریم

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی اعلام کرد که با توجه به حجم بالای تولید و جوجه‌ریزی در ماه‌های اخیر، نیازی به واردات مرغ و عرضه مرغ منجمد در بازار وجود ندارد.

محمد علی کمالی سروستانی بیان کرد که طبق آمارهای اخیر، حدود ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده است و در حال حاضر مرغ‌های تولید شده به بازار عرضه می‌شوند که به همین دلیل، وضعیت بازار عادی است.

واردات مرغ

Buyer woman chooses chicken meat in a shop

قیمت مرغ در دهه اول محرم

به گفته او، امسال در دهه اول محرم، همانند سال‌های گذشته، تغییر قابل توجهی در قیمت مرغ مشاهده نمی‌شود. در شرایط فعلی، مرغ زنده با قیمتی کمتر از نرخ مصوب و حمایتی سال گذشته عرضه می‌شود. به عنوان مثال، سال گذشته نرخ مصوب هر کیلو مرغ ۵۸ هزار تومان بود، در حالی که متوسط فروش آن در این ماه‌ها ۵۲ هزار تومان بوده است.

عدم نیاز به واردات مرغ

کمالی سروستانی با اشاره به اینکه صادرات مرغ به تنظیم بازار کمک چندانی نکرده است، افزود: عمده صادرات ما به عراق انجام می‌شود و به دلیل محدودیت مصرف، نتوانسته‌ایم بیش از نیاز عراق صادرات داشته باشیم. هرچند در ایام اربعین تقاضا از سوی عراق افزایش می‌یابد، اما ذخایر ما به حدی است که اجازه افزایش قیمت را نمی‌دهد.

توصیه به شرکت پشتیبانی امور دام

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: در شرایط فعلی، از شرکت پشتیبانی امور دام درخواست داریم که به دلیل تولید مازاد، از توزیع مرغ وارداتی در بازار خودداری کنند تا زیان مرغداران ادامه نیابد.

او با بیان اینکه نیازی به عرضه مرغ منجمد نیست، افزود: با توجه به حجم تولید مازاد بر نیاز کشور، نیازی به عرضه مرغ منجمد نداریم. واردات مرغ مربوط به ثبت سفارش‌های قبلی نباید وارد شود، زیرا نیاز ماهانه کشور حدود ۲۳۰ هزار تن است، در حالی که اکنون ماهانه ۲۶۰ هزار تن مرغ تولید می‌شود.

عدم نیاز به واردات مرغ

مشکلات صادرات و واردات مرغ

کمالی سروستانی افزود: متاسفانه واردات مرغ مربوط به ثبت سفارش‌های قبلی همچنان در حال انجام است. این احتمال وجود دارد که تجار به موقع وارد نکرده‌اند یا پول را نزد خود نگه داشته‌اند. به هر حال، توصیه ما این است که مرغ‌های خریداری شده وارد ایران نشود و در بازارهای دیگر به فروش برسد.

ضرورت اصلاح شیوه خرید حمایتی مرغ

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه خرید حمایتی به شکل کنونی راهگشا نیست، گفت: در حال حاضر، مرغداران با نحوه خرید و پرداخت مشکل دارند زیرا پشتیبانی امور دام به دنبال تهاتر با نهاده‌های دامی است و به دلیل قیمت بالای ذرت در بازار آزاد، این موضوع با انتقاد مرغداران مواجه شده است. از طرفی، بخشی از خرید باید به صورت نقدی انجام شود تا مرغداران بتوانند جوجه‌ریزی دور آینده را انجام دهند.

او افزود: قیمت مصوب مرغ طی یک سال گذشته تغییر نکرده است و ما اعتقادی به قیمت‌گذاری دستوری نداریم. همین حالا که قیمت دستوری است، هیچ وقت کارکرد نداشته است. در شرایط فعلی که مرغ کمتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود، آیا دولت مابه‌التفاوت پرداخت می‌کند؟ در غیر این صورت، قیمت‌گذاری دستوری معنا ندارد.

مشکلات تولید مرغ در استان خوزستان

کمالی سروستانی گفت: در استان خوزستان به دلیل کاهش تولید و عدم تجهیز تمامی واحدهای مرغداری به سیستم‌های سرمایشی، مرغداران با ظرفیت حداقلی جوجه‌ریزی انجام داده‌اند یا تولید با وزن حداقلی انجام شده که این امر منجر به نوسان قیمت در این استان و ورود تعزیرات شده است. در حالی که دولت به استان‌های دیگر به دلیل افزایش تولید خسارت پرداخت نمی‌کند. بنابراین، قیمت‌گذاری دستوری معنا ندارد و باید خرید حمایتی باشد تا با افزایش تولید، مرغ با نرخ حمایتی خریداری و ذخیره‌سازی شود.

کاهش قیمت جوجه یکروزه

او از کاهش قیمت جوجه یکروزه خبر داد و گفت: قیمت کنونی جوجه‌های وارداتی و سویه‌های وارداتی بین ۱۳ تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود که نسبت به ماه گذشته کاهش داشته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *