مقالات

هوش مصنوعی در صنعت طیور

هوش مصنوعی در صنعت طیور

هوش مصنوعی در صنعت طیور: فعالیت‌های صنعت طیور جهت ارائه محصول با کیفیت بالا تحت شرایط تولید پایدار، شامل فرآیندهای پیچیده با متغیرهای زیادی می باشد. این متغیرها می توانند تعاملات پیچیده ای داشته باشند که برخی از آنها خارج از کنترل کارشناسان، متخصصان، تولیدکنندگان یا سایرفعالان زنجیره تولید و تامین صنعت طیور می باشد. از طرفی دیگر، امروزه استفاده از تکنولوژی جهت مدیریت فارم ها، کارخانجات تولید دان آماده، کشتارگاه ها و غیره بسیار مرسوم شده است.

لذا منجر به ثبت مجموعه زیادی از داده ها می گردد. حال هوش مصنوعی (AI) می تواند ابزار قدرتمندی برای کمک به زنجیره تولید و تامین در صنعت طیور  برای مقابله با این پیچیدگی ها باشد که در نهایت به کنترل بهتر فرآیندها و کسب درآمد بالاتر برای تولیدکنندگان و پرورش دهندگان صنعت طیور می انجامد. حال این سوال پیش می آید که داده ها چگونه تولید و جمع آوری می گردند؟

حسگرها، دوربین ها، دستگاه های ثبت و سنجش همگی به طور مداوم در حال جمع آوری داده ها هستند، مشروط بر آنکه داده های در یک پایگاه داده متمرکز ذخیره شوند. حال با استفاده از هوش مصنوعی و بطور دقیقتر استفاده از عملیات پاکسازی داده ها، نرمال سازی و تبدیل آنها به داده های قابل استفاده توسط هوش مصنوعی می توان انتظار خروجی های هوشمندی را از هوش مصنوعی داشت.

بعنوان مثال امکان پیش بینی بازار، ارائه راهکار مفید جهت پیشگیری از بیماری ها و در نتیجه افزایش سلامت جوجه ها در سالن های مرغداری، ارائه جیره غذایی با ضریب تبدیل مناسب درکارخانجات تولید دان آماده طیور و یا تصمیم گیری مبتنی بر داده ها از جمله موارد استفاده از هوش مصنوعی در صنعت طیور می باشد. در ادامه برخی از این موارد را تشریح می کنیم.

مدیریت کلی مزرعه:

با استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی، داده‌های واقعی و به‌روز از عملکرد فارم ها و سالن های پرورش مرغ در دسترس قرار می‌گیرد. این داده‌ها می‌توانند برای کنترل شرایط محیطی نظیر دما، رطوبت و نور استفاده شوند، که نتیجه آن بهبود سلامت حیوانات و افزایش بازده عملیاتی امی باشد.

کنترل فرآیند جوجه‌کشی:

یادگیری ماشین می‌تواند در کنترل شرایط مانند دما و رطوبت در دوران جوجه‌کشی کمک کنند. این شرایط تأثیر زیادی بر کیفیت نهایی جوجه‌ها دارد. دستگاه‌های جوجه‌کشی خودکار از حسگرها برای نظارت بر پارامترهای حیاتی استفاده می‌کنند و اطمینان حاصل می‌کنند که آنها در محدوده مطلوب باقی بمانند. همچنین، با استفاده از هوش مصنوعی و تصویربرداری تایم‌لپس می‌توان توسعه جنین‌ها را نیز تحت نظر گرفت.

مدیریت بیماری و کنترل:

هوش مصنوعی می‌تواند در تشخیص بیماری‌ها با شناسایی رفتارهای نگران‌کننده مرغ‌ها، مانند خودخوری یا اجتماع، کمک کند. راه‌حل‌های پیشرفته حتی می‌توانند “گفتگوهای مرغ‌ها” را ترجمه کرده و نوسانات صدایی که پیشگوی بیماری‌ها هستند را تشخیص دهند.همچنین می توان به استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص مسائل تنفسی و همچنین غیر طبیعی فیزیولوژیکی یا سیگنال های رفتاری اشاره نمود. تشخیص سلامت تنفسی حیوانات و طیور می تواند از طریق پردازش صوتی صورت گیرد که یک شاخص خوب برای تشخیص این اختلالات و مشکلات می باشد.

تحقیقات ژنتیکی:

 مرغداران می‌توانند از حسگرهای هوشمند برای جمع‌آوری داده‌های ضروری در مورد طیور خود استفاده کنند. سپس می‌توانند از راه‌حل‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل این داده‌ها، بهبود ژنتیک طیور و ایجاد گله‌های مقاوم‌تر در برابر بیماری‌ها استفاده کنند.

کاربرد هوش مصنوعی در عملیات پس از فارم:

از هوش مصنوعی برای درجه‌بندی تخم‌مرغ‌ها و شناسایی تخم‌مرغ‌های باکیفیت با سرعت بالا می توان استفاده نمود.  بطوریکه با استفاده از فناوری بینایی ماشین میتوان به شمارش خودکار تخم مرغ ها با سرعت بالا و همچنین با استفاده از دستگاه اندازه گیری کیفیت می توان به تعیین و درجه بندی کیفیت تخم مرغ پرداخت.  همچنین با بینایی ماشین و هوش مصنوعی میتوان بصورت خودکار بررسی نمود که ایا خون یا پرها به تخم‌ مرغ ها می‌چسبند یا خیر. لذا از هوش مصنوعی در صنعت طیور می توان جهت بهبود فرآیندهای تولید و انتخاب تخم‌مرغ نیز استفاده نمود که منجر به  کاهش ضایعات و افزایش کارایی مراکز هچینگ می‌شود.

کنترل خودکار فرآیند جوجه‌کشی:

کنترل خودکار فرآیند جوجه‌کشی با استفاده از هوش مصنوعی در صنعت طیور، یکی از حوزه‌های نوآورانه و مهم است که در زمینه‌های مختلفی مانند تنظیم دما، رطوبت، و نور در دستگاه‌های جوجه‌کشی، پایش وضعیت سلامتی تخم‌مرغ‌ها، و تشخیص به‌موقع نقایص یا مشکلات احتمالی نقش مهمی ایفا می کند. این امکانات می‌توانند به افزایش نرخ موفقیت جوجه‌کشی و کاهش هزینه‌های مرتبط کمک شایانی کنند.

استفاده از هوش مصنوعی در صنعت طیور از پرورش مرغ گوشتی تا تولید خوراک و فرآیندهای کشتارگاهی، نویدبخش تحولات چشمگیری در این حوزه است. در پرورش مرغ گوشتی، هوش مصنوعی به مدیریت بهتر گله و بهبود فرآیندهای پردازشی کمک می‌کند. به‌ویژه در مواردی که ناهمگونی در وزن پرندگان مشکل‌ساز می‌شود، هوش مصنوعی می‌تواند به بهینه‌سازی این فرآیندها کمک کند. در زمینه تولید خوراک، هوش مصنوعی امکان بهینه‌سازی ترکیب خوراک و مدیریت بهتر سلامت میکروبیوم روده را فراهم می‌آورد، که این امر به نوبه خود در بهبود سلامت و عملکرد گله تأثیر مثبت دارد.

همچنین، در کشتارگاه‌ها، استفاده از هوش مصنوعی در فرآیندهای بازرسی و برش گوشت، کیفیت پردازش لاشه‌ها و بسته‌بندی گوشت مرغ را افزایش داده است.علاوه بر این، هوش مصنوعی در فرآیند جوجه‌کشی نیز کاربردهای قابل توجهی دارد. این فناوری به مدیریت خودکار دما، رطوبت و چرخش تخم‌مرغ‌ها کمک می‌کند و با استفاده از سیستم‌های تصویربرداری زمان‌بندی شده، توسعه جنین‌ها را زیر نظر می‌گیرد.

در نهایت، هوش مصنوعی نقش مهمی در بهبود کارایی و دقت در تمام سطوح صنعت طیور دارد، از مدیریت فارم ها و سالن های پرورش مرغ گرفته تا پردازش نهایی و ارائه محصول با کیفیت و مورد سلیقه مصرف کنند. این فناوری نه تنها به حل مشکلاتی که به‌صورت دستی قابل حل نیستند کمک می‌کند، بلکه به بهبود کیفیت محصولات و کاهش هزینه‌ها نیز می‌انجامد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *