اخبار

غلبه تولید داخلی بر مصرف گوشت مرغ در دولت سیزدهم

تولید و توزیع مرغ گوشتی

غلبه تولید داخلی بر مصرف گوشت مرغ در دولت سیزدهم

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور اعلام کرد که قیمت مرغ زنده همچنان زیر نرخ مصوب است. وی اظهار داشت که سیاست‌های حمایتی دولت سیزدهم باعث شده تولید داخلی به میزان مصرف گوشت مرغ برسد و تنش در بازار کاهش یابد.

 افت قیمت مرغ زنده و افزایش تولید

مصرف گوشت مرغ
علی ابراهیمی، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور، از افت قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده خبر داد. وی بیان کرد که از مرداد سال گذشته تاکنون تولید گوشت مرغ بر میزان مصرف داخلی غلبه کرده است، و این موضوع باعث کاهش تنش‌های قیمتی در بازار مرغ شده است.

 تطابق میزان جوجه‌ریزی با برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی

ابراهیمی افزود که در حال حاضر میزان جوجه‌ریزی با برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی هماهنگ است و در برخی دوره‌ها بیشتر نیز انجام می‌شود. وی اضافه کرد که در اردیبهشت ماه سال جاری ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای پرورشی انجام شده است.

صادرات گوشت مرغ به عراق

صادرات گوشت مرغ به عراق
بر اساس آمارها، از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۴ هزار تن گوشت مرغ به عراق صادر شده است. ابراهیمی هدف‌گذاری صادرات گوشت مرغ تا پایان خردادماه را ۱۲ هزار تن اعلام کرد و گفت که صادرات به صورت تدریجی و حساب شده انجام می‌شود تا بازار داخلی تحت تاثیر قرار نگیرد.

 تلاش برای دستیابی به بازارهای جدید صادراتی

ابراهیمی تصریح کرد که دستیابی به بازارهای جدید صادراتی از اهداف مهم اتحادیه است. وی افزود که اکنون گوشت مرغ ایران به بازار عراق صادر می‌شود، اما برای جذب بازرگانانی که بازارهای جدیدی ایجاد کنند، مشوق‌هایی ارائه می‌شود.

وضعیت قیمت مرغ زنده

وی گفت که قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده بین ۵۴ تا ۵۹ هزار تومان است، که همچنان زیر قیمت مصوب است و این موضوع باعث زیان تولیدکنندگان شده است. عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت مرغ زنده و گوشت مرغ در بازار است.

وضعیت بازار نهاده‌های دامی

ابراهیمی وضعیت بازار نهاده‌های دامی را مناسب ارزیابی کرد و گفت که کنجاله سویا طبق روال عادی و ذرت زیر قیمت مصوب در سامانه بازارگاه به‌وفور موجود است. وی تاکید کرد که مشکلی در تامین نهاده‌ها و تولید مرغ گوشتی وجود ندارد.

تلاش برای حفظ تعادل قیمت‌ها

وی گفت که تولیدکنندگان به دلیل اینکه قیمت مرغ زنده کمتر از قیمت مصوب شده، زیان می‌دهند. بنابراین، تلاش داریم با خرید حمایتی از سوی شرکت پشتیبانی و تداوم صادرات، قیمت‌ها را متعادل نگه داریم.

 

سوالات متداول:
1. چرا قیمت مرغ زنده زیر نرخ مصوب است؟
– به دلیل تولید بیشتر از میزان مصرف داخلی و وجود عرضه کافی در بازار.

2. چه مقدار گوشت مرغ به عراق صادر شده است؟
– بیش از ۴ هزار تن از ابتدای سال تاکنون.

3. چگونه سیاست‌های حمایتی دولت به تولید داخلی کمک کرده است؟
– این سیاست‌ها باعث شده تولید داخلی به میزان مصرف برسد و تنش‌های قیمتی کاهش یابد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *