مقالات

زنجیره تامین صنعت طیور

زنجیره تامین صنعت طیور

زنجیره تامین صنعت طیور، مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، افراد، سازمان‌ها، اطلاعات و منابع است که در تولید، پرورش، فرآوری و توزیع محصولات طیور مانند مرغ، بلدرچین، شترمرغ و غیره دخیل هستند.

در ادامه، به برخی از مطالب و نکات قابل توجه در مورد زنجیره تولید و تامین در صنعت طیور می پردازیم که برگرفته از مصاحبه انجام شده در تاریخ 24 مرداد ماه 1402 با مهندس شهاب خنجری مدیرعامل شرکت آرازنوین تجارت، بعنوان یکی از بزرگترین زنجیره های تولید و تامین مرغ در استان گلستان می باشد.

زنجیره تامین صنعت طیور

زنجیره تامین صنعت طیور چیست؟

به گفته شهاب خنجری، این زنجیره شامل فرایند های تامین مواد اولیه، پرورش، تولید خوراک، حمل و نقل، کشتار، فرآوری، توزیع و حتی بازاریابی است.

لطفا در مورد این فرایندها کمی بیشتر توضیح دهید.

  • تامین مواد اولیه: شامل خرید دانه‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی جهت تولید خوراک اماده طیور
  • پرورش: فعالیت‌های مرتبط با نگهداری و پرورش پرندگان.
  • تولید خوراک: ایجاد فرمولاسیون‌های مناسب خوراک (دان آماده)بر اساس نیازهای جوجه‌ها.
  • حمل و نقل: انتقال محصولات از مرحله تولید به مراکز توزیع و نهایتاً به مصرف‌کننده.
  • کشتار و فرآوری: تبدیل پرندگان به محصولات قابل مصرف مثل گوشت مرغ.
  • توزیع و بازاریابی: عرضه محصولات به بازار و ایجاد تقاضا.

چگونه زنجیره تامین صنعت طیور می‌تواند به افزایش کارایی در این صنعت کمک کند؟

شهاب خنجری می گوید: در صنعت بزرگ طیور که میتوان آن را بعنوان نخستین صنعت کشور از نقطه نظر تراکنش های مالی معرفی نمود، شرکت های کوچک و یا نوپا بدون تکیه و یاری جستن ازشرکت های بزرگ و زنجیره های تامین، مدت زیادی دوام نمی آورند.

این بازار دچار نوسان های زیاد و مشکلات مختص خود است. زنجیره های تولید و تامین میتوانند بعنوان یک منبع و تکیه گاه برای شرکت های موجود در هر یک از نقاط این زنجیره عمل کنند. اگر بخواهم کمی بیشتر در مورد این نقاط یا همان نودهای زنجیره تامین اشاره کنم می توان به مرغدارها، تولید کنندگان خوراک(دان آماده)، کشتارگاه ها و غیره اشاره نمود.

از تاثیر مثبت زنجیره های تامین برای مرغدارها می توان به کاهش هدررفت ( این سیستم‌های مدیریت اطلاعات یکپارچه می‌توانند به مرغدارها کمک کنند تا نیازهای دقیق خود را مشخص و مواد اولیه لازم را بدون هدررفت تهیه کنند)،و همچنین بهبود کیفیت محصول اشاره نمود که با کنترل دقیق فرایند پرورش و استفاده از خوراک‌های با کیفیت، محصولات با استاندارد بالاتری تولید می‌شوند.

مدیر عامل شرکت ارازنوین در ادامه از تاثیر زنجیره های تامین و بعنوان نمونه زنجیره تامین ارازنوین تجارت و تاثیر به سزای استفاده از دپارتمان فنی آن در تولید بهینه خوراک آماده طیور(دان اماده طیور) اشاره نمود. شهاب خنجری استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته در فرایند تولید خوراک، را  باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی می داند. در ادامه از ایشان در مورد توصیه ها و تاصیرات مثبت زنجیره تامین بر کشتارگاه ها پرسیدیم.

مهندس خنجری کاهش زمان کشتار به واسطه اتوماسیون و بهینه‌سازی فرایندها و در نتیجه کاهش هزینه‌های عملیاتی را از نکات مثبت این زنجیره ها در این حوزه نام بردند.

در نهایت از مدیر عامل ارازنوین تجارت خواستیم تا کمی در مورد شرکت خود و زنجیره تولید و تامین آن صحبت کنند.

شهاب خنجری ابتدا به سالن های پرورش مرغ، کارخانجات تولید خوراک آماده، کشتارگاه طیور و همچنین دپارتمان بازرگانی آرازنوین تجارت اشاره نمودند. و زنجیره تامین و تولید آرازنوین تجارت را  یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت طیور، به ویژه در استان گلستان قلمداد کردند که با هدف کارآفرینی و ارتقای کیفی و کمی مرغ بعنوان پرمصرف ترین گوشت ایرانیان ایجاد شده است.

این شرکت از یک سیستم زنجیره تامین کامل برخوردار است که به تعامل هماهنگ بین مرغداری‌ها، کارخانجات تولید خوراک، و کشتارگاه‌ها می‌پردازد.

مهندس شهاب خنجری در ادامه به مساله توسعه پایدار و نیاز به کارآفرینی در استان گلستان پرداختند و اشاره نمودند که این شرکت با ایجاد فرصت‌های شغلی و توسعه اقتصادی، در این زمینه نقش بزرگی ایفا نموده است و بیش از 200 خانوار در حمایت آن قرار گرفته اند.

شهاب خنجری در ادامه افزودند که شرکت آرازنوین تجارت نه تنها در جذب سرمایه موفق بوده، بلکه با ایجاد همکاری‌های موثر با دیگر شرکت‌ها و مؤسسات، شبکه‌ی خود را گسترده‌تر کرده است و به یک نماد موفقیت در مدیریت زنجیره تامین تبدیل شده است. استفاده از تکنولوژی‌های جدید، تمرکز بر کیفیت و توسعه پایدار، این شرکت را به یکی از پیشروان صنعت طیور در استان گلستان و کل کشور تبدیل کرده است.

زنجیره تامین صنعت طیور

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *