مقالات

تغذیه جوجه گوشتی و جیره مناسب

تغذیه جوجه گوشتی و جیره مناسب

در دنیای پرورش مرغ، تغذیه یکی از اصلی ترین بخش ها است، و جیره نویسی به عنوان روش علمی و ریاضی، نقش معناداری در این میان دارد. این فرآیند شامل بهره مندی از اطلاعات به روز در مورد نیازهای غذایی مرغ و خواص مواد خوراکی است، و در واقع یکی از گامهای مهم در تغذیه جوجه های گوشتی محسوب میشود.

ولی توجه! کارشناسان تغذیه آرازنوین تجارت میگویند که قبل و بعد از جیره نویسی، باید به چندین نکته توجه کنیم.

از مواد خوراکی با ویژگیهای خاص، تا سموم و آلاینده ها و حتی شرایط انبارداری، همه و همه باید در نظر گرفته شوند. برای اندازه گیری مقادیر مغذی، از تکنولوژیهای روز استفاده میکنیم، و حتی در فرآیندهای تولید دان مثل پلت سازی، اکسترود و اکسپند کردن دان، از فناوری های مدرن بهره میبریم.

برای پرورش جوجه های گوشتی، این جیره ها به چند دسته تقسیم میشوند:

جیره پیشدان یا استارتر، جیره رشد یا میان دان و جیره پایانی یا پس دان. بسته به وزن، نوع نیازها، و سرعت رشد جوجه های گوشتی، میتوان از این جیره ها بهره برد.

بعنوان مثال، در ده روز اول پرورش مرغ گوشتی، میتوان با استفاده از محلول آب شکر، استرس جوجه های گوشتی را کاهش داد. بعد از آن، به جوجه ها پیشدان با ۲۱ درصد پروتئین و ۳۲۰۰ کالری انرژی تغذیه نمود.

اهمیت تغذیه در هزینه ها نیز قابل توجه است. به گفته کارشناسان، بیش از ۷۰ درصد هزینه های تولید مرغ گوشتی، هزینه های خوراک طیور است. برای این که همه چیز تحت کنترل باشد، از محصولات دانیران میتوانید استفاده کنید. تیم متخصص دانیران نیز برای مشاوره در این زمینه، آماده ی کمک به شماست.

به همین سادگی، با یک تماس به زنجیره تامین آرازنوین تجارت، میتوانید به مشاورهای عالی دست پیدا کنید. پس چرا منتظر میمانید؟ تماس بگیرید و پیش به سوی یک پرورش موفق مرغ بروید.

جهت بهره گیری از پیش دان با ضریب تبدیل مناسب و تهیه شده در کارخانه تولید خوراک آماده با رعایت اصول تغذیه و بهداشتی، میتوانید از خوراک آماده دانیران استفاده نمایید. همچنین جهت بهره گیری از خدمات مشاوره تغذیه، تیم متخصص دانیران بعنوان برند برتر خوراک اماده طیور در خدمت شماست. کافیست با زنجیره تامین آرازنوین تجارت تماس بگیرید و داخلی مربوطه را شماره گیری نمایید.

در ادامه راهنمایی مختصر و مفید به پرورش دهندگان مرغ گوشتی جهت اشنایی و استفاده از جیره غذایی مناسب در طول دوره پرورش توسط تیم متخصص دانیران آماده شده که در اختیار شما جهت مطالعه قرار داده می شود:

همین که جوجه ها به مرغداری منتقل میشوند، یکم استرس دارند. برای کم کردن استرس، به مدت ۲۴ ساعت، آب شکر بهشون میدهیم. ۵ کیلو شکر در ۱۰۰ لیتر آب حل کنید و توی آبخوریها بریزید.

پس از اون، نوبت به “پیشدان” میرسه که باید حداقل ۲۱ درصد  پروتئین و ۳۲۰۰ کالری انرژی داشته باشه. این برای ۰ تا ۱۰ روزگی جوجه های گوشتی بود.

ویژگی کلیدی خوراک آماده این است که باید تمام انرژی، پروتئین و ویتامینها را در ساده ترین شکل برای جوجه ها فراهم کند تا در هر مرحله از رشد، با مصرف غذا به حداکثر رشد دست یابند. پس از فاز اولیه، نوبت به تغذیه استارتر میرسه. یعنی جیرهای که برای ۱۴ تا ۱۶ روز به مرغ ها میدهیم.

اینجا یک تغییر جالب اتفاق میافته: شکل خوراک آماده از کرامبل به پلت تغییر پیدا میکنه. یعنی دیگه قطعات درشت تری توی خوراک هست. حالا دیگه جوجه ها به سن ۲۵ روزگی رسیدند. و موقع جیره رشد اونا هست.

در این دوره حجم دان مصرفی طیور گوشتی بالا می رود. این جیره را عموما از ۲۵ روزگی تا پایان دوره در اختیار پرنده قرار می دهند. البته لازم به ذکر است که گاه به دلیل کشتار دیر هنگام زمانی که قرار است مرغ گوشتی بیشتر از ۴۲ الی ۴۳ روزدر گله باقی بماند نیاز به جیره ثانویه طیور وجود دارد.

ایا میدانید استفاده از جیره های با کیفیت چه تاثیراتی در پرورش مرغ گوشتی دارد؟ برند معتبر دانیران با محصولاتی نظیر سوپر استارتر، ستارتر، پیشدان، میاندان و پسدان، به مرغداران کمک میکند تا به بهترین نتایج برسند.

پیشدان دانیران: سرمایهگذاری در آغاز
پیشدان دانیران با ترکیبهای متنوع از ذرت، سویا، گندم، متیونین، لیزین، فسفات کربنات و مکملهای ویتامینه ومعدنی، یک انتخاب بینقص برای رشد سریع جوجههای گوشتی است.

میاندان دانیران: انرژی در مرحله میانی
این محصول با قطر ۳ میلیمتر، تمامی نیازهای تغذیهای جوجهها را در این فاز پاس میدهد. این جیره به طور علمی طراحی شده و برای افزایش توانایی جوجههای گوشتی دراین مرحله است.

پسدان دانیران: آخرین پله رشد
پس دان مرغ نسبت به خوراکهای دیگر، پروتئین کمتر با انرژی قابل متابولیسم بیشتری دارد. پسدان، با انرژی سوختوساز حدود ۳۲۰۰ کیلوکالری بر کیلوگرموترکیبات غنی ازویتامین E و سلنیوم، به مرغها کمک میکند تا به سرعت وزن مطلوب را بگیرند. این جیره نیز برای حفظ ویژگیهای پوستی و پری مرغ بسیار موثر است. همه این موارد به رشد ماهیچهدر جوجه گوشتیو سرعت رشد آن کمک میکند، تا جوجه گوشتی هرچه زودتر برایفرآوری آماده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *