مقالات

تامین مواد اولیه در صنعت طیور

برخی از چالش های تامین مواد اولیه در صنعت طیور و تاثیر آن بر سبد خرید مصرف کنندگان

صنعت طیور یکی از مهم‌ترین موتورهای پیشران اقتصادی ایران است و نقش مهمی در تأمین پروتئین کشور دارد. این صنعت با چالش‌های مختلفی مواجه است و برای بهبود و افزایش بهره‌وری، نیازمند اصلاح ساختاری و توسعه تکنولوژیکی می باشد. در زمینه بازرگانی و تامین در صنعت طیور، چندین جنبه مهم وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از تامین مواد اولیه، مدیریت بهداشت و بیماری‌ها، چالش‌های اقتصادی و صادرات. در ادامه به هریک از این موارد بطور مجزا می پردازیم.

 

تامین مواد اولیه و خوراک طیور

در صنعت طیور ایران، تامین مواد اولیه و خوراک طیور یکی از چالش‌های مهم و حیاتی است. بعنوان مثال صنعت طیور به خوراکی مانند سویا و دیگر مکمل‌های غذایی نیاز دارد. این مواد اولیه برای بازدهی خوب و رشد مناسب طیور حیاتی هستند. با این حال، تامین این مواد گاهی با چالش‌هایی مانند کمبود و افزایش قیمت‌ها مواجه می‌شود. بطور کلی مشکلات مختلفی در زمینه تامین موارد اولیه خوراک طیور وجود دارد که شامل محدودیت‌های وارداتی، مسائل مربوط به قیمت‌گذاری و تحریم‌ها می‌شود که در ادامه آنها را تشریح می کنیم.

  • تامین مواد اولیه:اختصاص ارز ترجیحی به برخی مواد اولیه صنعت خوراک دام و طیور باعث محدودیت‌هایی در صادرات محصولات این صنعت شده است. علاوه بر این، برخی از کارخانه‌های بزرگ کشور به دلیل نبود تقاضای داخلی از تمام ظرفیت‌های تولیدی خود استفاده نمی‌کنند. این مسئله باعث می‌شود که برخی از مواد اولیه و خوراک طیور با کمبود مواجه شوند.
  • مسائل اقتصادی: مشکلات اقتصادی کلان، مانند نوسانات نرخ ارز و تحریم‌ها، تاثیر مستقیمی بر صنعت طیور دارند. عدم واردات لوازم اساسی این صنعت، ازجمله ماشین‌آلات، باعث عقب‌ماندگی از دانش روز دنیا برای تولید داخلی و به‌روز کردن تجهیزات شده است.
  • توجه به سلامت و کیفیت خوراک و دان آماده طیور: به طور کلی، خوراک دام در ایران سالم است و این صنعت بر آموزش و استانداردهای سلامت، کیفیت مواد اولیه در سراسر زنجیره تامین و سلامت و رفاه دام و طیور تمرکز دارد.
  • چالش‌های تولیدی: تولید صنعتی خوراک دام، طیور و آبزیان بر اساس استانداردهای جهانی و تدابیر حاکمیتی ضروری است، اما با چالش‌هایی مواجه است که شامل کاهش ظرفیت تولید و تعطیلی کارخانجات می‌شود. این مشکلات نیازمند توجه و حل از سوی مقامات دولتی است.

در نتیجه، برای رفع این چالش‌ها و تقویت صنعت طیور در ایران، نیاز به یک بررسی جامع و سراسری، حل مشکلات مربوط به نوسانات قیمت مواد اولیه، و همچنین سایر تدابیر مدیریتی و سیاست‌گذاری‌ مناسب به شدت احساس می گردد. این اقدامات می‌تواند به بهبود شرایط تولید و تأمین خوراک طیور کمک کند و در نهایت بر سلامت، کیفیت و قیمت محصولات نهایی که بعنوان اولین و برترین موارد پروتئینی مورد نیاز مردم می باشد، تأثیر بسزایی بگذارد.

مدیریت بهداشت و بیماری‌ها در صنعت طیور

مدیریت امور و فرایندهای بهداشتی در صنعت طیور شامل تدوین پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون، امنیت زیستی، مانیتورینگ بیماری‌های طیور و مدیریت تلفات است. این اقدامات به منظور حفظ سلامت و بهره‌وری بالا در واحدهای پرورش طیور اجرا می‌شوند. بررسی جامع نشان می دهد که متاسفانه در برخی از فارم های پرورش مرغ گوشتی، تدابیر بهداشتی و سلامت جوجه های گوشتی به خوبی رعایت نمی گردد. البته این مساله بیشترین ضرر را برای همان پرورش دهندگان دارد. زیرا منجر به تلفات بالا و در نتیجه کاهش سودآوری و یا حتی ضرر اقتصادی آنها می گردد. همچنین باعث در دسترس قرار گرفتن بعضا محصولات بی کیفیت در بازار مصرف می گردد.

چالش‌های اقتصادی و صادرات در صنعت طیور

در حوزه اقتصادی، صنعت طیور با چالش‌هایی نظیر کمبود نهاده‌های دامی، محدودیت‌های صادرات طیور و نوسانات قیمت‌ها مواجه است. تغییرات نرخ ارز و سیاست‌های تجاری نیز بر این صنعت تأثیر گذاشته‌اند. این چالش‌ها می‌توانند بر قیمت نهایی محصولات طیور تأثیر بگذارند و باعث افزایش قیمت مرغ و یا کمبود آن در بازار شوند. در نتیجه سبد غذایی مردم تحت تاثیر قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *