مقالات

تاثیر آموزش پرسنل کشتارگاه بر بهره وری و سومندی محصول

تاثیر آموزش پرسنل کشتارگاه بر بهره وری و سومندی محصول

در صنعت فرآوری گوشت مرغ، دقت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اهمیت راندمان کشتار و دقت قطعه‌بندی در کشتارگاهها نمی‌تواند اغماض شود. این عوامل نه تنها کیفیت محصول نهایی را تعیین می‌کنند، بلکه بر سودآوری و برندینگ کشتارگاه و مرغ بسته بندی و ارائه شده در بازار مصرف  نیز تأثیر می‌گذارند.

در این مطلب که بر اساس نقطه نظرات شهاب خنجری بعنوان مدیرعامل کشتارگاه زرپاک و همچنین فعال متخصص در صنعت طیور می باشد، به نقش محوری آموزش پرسنل کشتارگاه در تقویت این جنبه‌های حیاتی پرداخته می‌شود.

نظر خود را در مورد اهمیت آموزش پرسنل در صنعت طیور و به طور موردی کشتارگاه های طیور و همچنین روش های موثر آموزشی بفرمایید؟

از نظر بنده، آموزش پرسنل استخوان بندی هر صنعتی است و صنعت طیور  و بطور مشخص، واحد کشتارگاه نیز از این قاعده  مستثنی نمی باشد. پرسنل آموزش دیده به دانش و مهارت‌های لازم مجهز می گردند تا وظایف خود را با دقت انجام دهند، و در نهایت این امر منجر به بهبود و دقت عملکرد می‌گردد.

این مساله نه تنها تضمین تولید گوشت با کیفیت است، بلکه هدررفت را کاهش داده و سودآوری را افزایش می‌دهد. پس در نهایت کلیه ذینفعان اعم از مدیریت کشتارگاه و پرسنل آن و همچنین مصرف کنندگان حداکثر سودآوری و کیفیت را تجربه می کنند. لذا هزینه در بخش آموزش عملا یک سرمایه گذاری ایمن در هر صنعت و حوزه ای می باشد.

در ادامه مهندس خنجری کمی از تجربیات خود در بخش آموزش تخصصی پرسنل در صنعت طیور گفتند و در نهایت آموزش موثر در این حوزه را شامل رویکردهای متنوعی دانستند که بطور خلاصه به موارد زیر اشاره نمودند:

  • آموزش عملی: تجربه مستقیم و عملی در فرآیندهای کشتار و قطعه‌بندی.
  • کارگاه‌های آموزشی: جلسات متمرکز بر تکنیک‌ها یا ماشین‌آلات خاص. کشتارگاه ها.
  • برنامه‌های دارای گواهینامه های معتبر: دوره‌های رسمی که مدرک معتبری در فرآوری گوشت ارائه می‌دهند.
  • آموزش در محل کار: یادگیری مداوم در حین کار، تحت نظر مدیران آموزشی با تجربه.

شهاب خنجری به نقش موثر دپارتمان آموزش تخصصی شرکت آرازنوین تجارت در افزایش مهارت های مدیران و پرسنل کشتارگاه ها و بازخوردهای مثبت و رضایمتندی مشتریانی که از این دپارتمان آموزشی جهت مشاوره و آموزش پرسنل خود استفاده نمودند، اشاره کردند. همچنین در ادامه، بر آمادگی کامل شرکت آرازنوین جهت برگزاری دوره های آموزشی خصوصی و نیمه خصوصی پرسنل در صنعت طیور تاکید کردند.

تاثیر آموزش پرسنل کشتارگاه بر بهره وری و سومندی محصول

 

در پرسش بعدی از شهاب خنجری، خواستیم تا تاثیر مستقیم و یا غیر مستقیم آموزش پرسنلی در افزایش راندمان و کارایی کشتار را برایمان شرح دهند.

 

نگاه مهندس خنجری، بر لزوم سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و ارتقای مهارت های فردی پرسنل و تأثیر مستقیم و مثبت آن بر راندمان کشتار بود. ایشان سه فاکتور موثر در این زمینه به شرح ذیل را در صحبت های خود بیان کردند:

  • راندمان زمانی: پرسنل آموزش دیده می‌توانند حیوانات را بدون افت در کیفیت، سریع‌تر پردازش کنند.
  • استفاده بهینه از منابع: آموزش مناسب پرسنل، باعث اطمینان خاطر بر استفاده بهینه از منابع موجود و کاهش هدررفت می گردد.
  • افزایش سودآوری:  از دو منظر سودمندی را تشریح نمودندو از نقطه نظر کیفی بر اهمیت افزایش کیفیت محصول در دست مصرف کننده و از نقطه نظر کمی بر کاهش دور ریز و استفاده بهینه از محصولات جانبی مرغ مانند پودر خون و ناخن ارزشمند و با کیفیت و در نهایت افزایش سود کمی کشتارگاه اشاره نمودند. از نظر شهاب خنجری، این یک اصل است که “پرسنل آموزش دیده کمتر احتمال اشتباه دارند”.

در صحبت های مهندس شهاب خنجری مدیرعامل کشتارگاه زرپاک، به افایش دقت در قطعه بندی و بسته بندی به واسطه آموزش اشاره شد، لذا از ایشان خواستیم تا چرایی این امر را تشریح کنند.

به گفته شهاب خنجری، دقت در قطعه‌بندی گوشت برای کیفیت و سودآوری حیاتی است. حال اینکه چرا آموزش میتواند منجر به افزایش دقت گردد، بیان کردند که پرسنل آموزش دیده آگاهی بالاتری از آناتومی حیوانات دارند.

همچنین این پرسنل می‌توانند با دقت بیشتری بر عملکرد دستگاه و جایگذاری لاشه جهت برش نظارت کنند که منجر به حداکثر رساندن عائدی گوشت و کاهش هدررفت آن می گردد. از طرفی دیگر، پرسنل آموزش دیده کشتارگاه در استفاده از ابزارها و ماشین‌آلات، ماهر هستند، که می تواند برای مدیر کشتارگاه این اطمینان را حاصل کند که قطعات گوشت یکنواخت می باشند و با شکل و کیفیت بالایی در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

از مهندس خنجری خواستیم تا تجربه استفاده از پرسنل آموزش دیده در کشتارگاه زرپاک را بعنوان نمونه موردی در نظر بگیرند و مساله افزایش راندمان را بصورت واقعی و عددی بیان کنند.

شهاب خنجری با اشاره به تاثیر آموزش پرسنل خود در کشتارگاه زرپاک گفتند که ما پس از اجرای یک برنامه آموزشی جامع، 20٪ افزایش در ارائه مرغ قطعه شده سالم به بازر مصرف را تجربه کردیم که در واقع این امر به دلیل استفاده از پرسنل آموزش دیده و استفاده از دقت و مهارت آنها در  برش پیشرفته بوده است که به کاهش 20 درصدی در هدررفت منجر گردید.

در ادامه از مهندس شهاب خنجری خواستیم تا بهترین روش‌های حال حاضر برای آموزش پرسنل کشتارگاه را از دید خود بیان کنند و همچنین دید خود در مورد روش های پیشرفته تر در آینده را ارائه دهند.

مدیرعامل کشتارگاه زرپاک با تاکید بر استفاده از دانش تخصصی و بهره گیری از تکنولوژی این پرسش را بصورت ذیل پاسخ دادند.

به‌روزرسانی مداوم ماژول‌های آموزشی برای استفاده از آخرین تکنیک‌ها و مقررات، ادغام بازخورد از پرسنل کشتارگاه در برنامه‌های آموزشی، اطمینان از ترکیب دانش نظری و تجربه عملی، و همچنین در اولویت قرار دادن آموزش ایمنی برای جلوگیری از صدمات احتمالی و آسیب‌ها همواره بعنوان اولویت های آموزش جامع در این حوزه می باشد.

شهاب خنجری همچنین گفتند در آینده نیز انتظار می رود با جلسات آموزشی مبتنی بر واقعیت مجازی ، ماژول‌های آموزشی شخصی‌سازی شده با پشتیبانی هوش مصنوعی و استفاده از پلتفرم‌های یادگیری همکار و مشارکتی بتوان نکات و مهارت های آموزشی را از سراسر جهان در اختیار داشت و آنرا برای کشتارگاه های کشورمان مورد استفاده قرار داد.

سخن آخر: از مهندس خنجری خواستیم تا در چند جمله بصورت مختصر نقطه نظرات و تجربیات خود را در زمینه آموزش پرسنلی صنعت طیور و بطور مشخص کشتارگاه های مرغ بیان کنند.

در نهایت، بنده شهاب خنجری با توجه به تخصص و تجربیات آموخته در صنعت طیور طی دهه گذشته، صراحتا بیان می دارم که آموزش پرسنل کشتارگاه نه تنها یک ضرورت است بلکه یک سرمایه‌گذاری است. نوعی سرمایه‌گذاری‌ که وعده افزایش سودمندی کیفی و کمی درکشتار را می دهد.

زیرا آموزش و تاکید میکنم آموزش تخصصی پرسنل فعال در کشتارگاه های طیور، باعث می شود تا دقت برش و قطعه‌بندی بهبود بیابد، هدررفت کاهش یابد، استخراج و تولید محصولات جانبی مانند پودر خون با کیفیت بالاتر انجام گیرد، مرغ بسته بندی شده با کیفیت بالاتر به دست مصرف کننده برسد و منجر به وفاداری او به برند گردد و در نهایت سود مالی تضمین شده ای به همکاران ما در واحدهای کشتار برسد.

همچنین تاکید می کنم که به مرور زمان و با افزایش سطح دانش و انتظار مصرف کنندگان، مدیران کشتارگاه ها محکوم به ارتقای مهارت های پرسنل خود هستند که البته این امر نوید افزایش سودمندی آنها و همچنین ارتقای کیفی گوشت را می دهد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *