اخبار

بیماری تب سه روزه

دامداران مقابله با بیماری تب سه روزه را جدی بگیرند

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خوزستان اعلام کرد که با توجه به بارندگی‌های اخیر و افزایش دما، شرایط برای رشد و تکثیر انواع حشرات فراهم شده است که می‌تواند منجر به بروز بیماری‌هایی نظیر تب سه روزه و لمپی اسکین در دام‌های سنگین شود. وی تأکید کرد که واکسن تب سه روزه به مقدار کافی در استان خوزستان موجود است و دامداران باید آن را از مراکز مایه‌کوبی مجاز تهیه کنند.

محمد آنتیک‌چی، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خوزستان، در تاریخ ۹ خرداد در جمع خبرنگاران گفت: بیماری تب سه روزه یک بیماری ویروسی و عفونی دامی است که به انسان قابل انتقال نیست و تنها در گاو و گاومیش بروز می‌کند. این بیماری از طریق نیش پشه ناقل ویروس به دام انتقال می‌یابد.

تب 3 روزه دام

وی ادامه داد: مهم‌ترین علائم بیماری تب سه روزه شامل تب بالا، لرزش، بی‌اشتهایی، افزایش تعداد تنفس، آبریزش از بینی، دهان و چشم، کاهش تولید شیر، لنگش و زمینگیر شدن حیوان است. گسترش این بیماری به جمعیت حشرات ناقل و شدت بادهای فصلی بستگی دارد که می‌تواند حشرات را به سایر مناطق منتقل کند.

آنتیک‌چی افزود: بارندگی‌های اخیر در خوزستان، افزایش دما و فراهم شدن شرایط برای رشد و تکثیر حشرات گزنده نظیر پشه‌ها و مگس‌های خونخوار، موجب بروز بیماری‌هایی همچون تب سه روزه و لمپی اسکین در گاوها و گاومیش‌ها شده است.

وی همچنین بیان کرد: در صورت عدم توجه به توصیه‌های پیشگیرانه دامپزشکی، این بیماری می‌تواند منجر به خسارت‌های اقتصادی قابل توجهی برای دامداران شود. واکسیناسیون تنها روش مؤثر کنترل تب سه روزه در دنیا است و باید مورد توجه ویژه دامداران قرار گیرد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خوزستان بر اهمیت حمل و نقل دام با اخذ گواهی بهداشتی از دامپزشکی تأکید کرد و گفت: رعایت بهداشت دام، ضدعفونی و سمپاشی به موقع جایگاه‌های نگهداری دام‌ها و از بین بردن محل‌های تجمع حشرات مانند آب‌های سطحی از جمله اقداماتی است که برای پیشگیری از این بیماری باید به آن‌ها توجه شود.

وی افزود: واکسن تب سه روزه به مقدار کافی در سطح استان خوزستان موجود است و دامداران باید آن را از مراکز مایه‌کوبی مجاز تهیه کنند.

آنتیک‌چی همچنین توصیه کرد: روستاییان و دامداران به محض مشاهده علائم بیماری به دامپزشک منطقه خود مراجعه کنند تا درمان دام بیمار با داروهای ضد التهاب و تقویتی انجام شود. اگر دامداران به موقع به دامپزشک مراجعه کنند، امکان بهبودی دام بسیار زیاد خواهد بود. همچنین در صورت مشاهده علائم در دام‌های خود، موضوع را هر چه سریع‌تر به کارشناسان دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *