اخبار

اجرای طرح تولید قراردادی دام با هدف خودکفایی گوشت قرمز

**اجرای طرح تولید قراردادی دام با هدف خودکفایی گوشت قرمز در پاسخ به چالش‌های خشکسالی**

در راستای مقابله با کاهش جمعیت دامی که بر اثر خشکسالی‌های اخیر رخ داده است، وزارت جهاد کشاورزی ایران اقدامات جدیدی را در دستور کار قرار داده است. این اقدامات شامل تولید قراردادی دام و واردات دام پایه پروار است تا به افزایش تولید داخلی و در نهایت، خودکفایی گوشت قرمز کمک کند.

به گفته مسئولان، نیاز سالانه کشور به گوشت قرمز حدود یک میلیون تن است. تا کنون حدود ۱۰۰ هزار تن از این مقدار از طریق واردات تامین می‌شده، اما با توجه به شرایط خشکسالی و کشتار دام‌های مولد در سال‌های گذشته، طرح تولید قراردادی دام از زمستان سال گذشته آغاز شده و به افزایش تولید داخلی گوشت قرمز کمک خواهد کرد.

مجتبی نوروزی، رئیس سازمان دامپزشکی، تاکید کرده است که ایران دارای پتانسیل ژنتیکی است که می‌تواند به خودکفایی در تولید دام سبک و سنگین منجر شود. او می‌گوید: «برنامه‌ریزی‌های ما برای لقاح نژاد دام‌های کشور با نژادهای پرتولید به ما امیدواری می‌دهد که در آینده به خودکفایی در گوشت قرمز دست یابیم.»

منصور پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان دام، نیز گزارش داده است که تولید دام در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته و افزایش تولید شامل همه دام‌های موجود روستایی، عشایری و پرواری است. او تاکید کرد که با توجه به حجم زیاد دام‌های آماده کشتار، باید برنامه‌ریزی دقیقی برای ذخیره‌سازی و توزیع گوشت در بازار انجام شود تا مشکلی در تامین بازار به وجود نیاید.

با استمرار طرح تولید قراردادی و پشتیبانی از تولیدکنندگان، امید می‌رود که در آینده نه چندان دور، ایران به خودکفایی در تولید گوشت قرمز دست یابد و به استقلال در این بخش از زنجیره غذایی خود برسد.

 

**تقویت تولید داخلی گوشت قرمز از طریق طرح تهاتر نهاده با تولید دام سبک در چهار قطب کشور**

در پاسخ به نیازهای رو به رشد گوشت قرمز و کاهش هزینه‌های تولید، حسین دماوندی‌نژاد از برنامه‌ریزی جدید برای تهاتر دام با نهاده خبر داد. وی اعلام کرد که در چهار قطب کلیدی کشور، این طرح با هدف بهبود تامین دام سبک آغاز شده است.

معاونت امور دام، هدف از اجرای این طرح را تامین پایدار گوشت قرمز از منابع داخلی و کاهش هزینه‌های تولید برای دامداران عنوان کرد. فضل خرم، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری، افزود: «در سال گذشته با حمایت دولت، توانستیم ۱۲۲ هزار تن نهاده دامی را در ازای تولید قراردادی گوشت قرمز به جامعه عشایر ارائه دهیم و تاکنون ۹۵ هزار تن از این نهاده‌ها تحویل داده شده است.»

خرم با بیان اینکه امسال قرار است ۱.۵ میلیون راس دام سبک تحت قرارداد تولید قراردادی با عشایر قرار گیرد، گفت: «بر اساس این قراردادها، ۳۰ هزار تن گوشت قرمز در نیمه دوم سال به بازار عرضه خواهد شد.»

وی تاکید کرد که تولید گوشت قرمز سال گذشته به ۱۹۵ هزار تن رسیده و پیش‌بینی می‌شود امسال حداقل ۴۵ هزار تن به این میزان افزوده شود. او اضافه کرد: «۴۰ درصد دام سبک در اختیار جامعه عشایر است و مجموع تولید سالانه گوشت قرمز حدود ۸۶۰ هزار تن است که ۴۲۰ تا ۴۳۰ هزار تن آن از دام سبک تأمین می‌شود.»

مدیرعامل اتحادیه تعاونی عشایر با اشاره به اینکه سالانه ۱۰۰ هزار تن کسری گوشت قرمز کشور از طریق واردات تامین می‌شود، بیان داشت: «طی ۵ سال آینده، انتظار می‌رود ۵۰ درصد از کسری نیاز کشور از طریق تولید قراردادی جامعه عشایر تأمین شود.»

در نهایت، او گفت: «با توجه به افزایش جمعیت دام سبک و سنگین و سیاست‌های اخیر وزارت جهاد برای تنظیم بازار، کشور در موقعیت مناسبی برای تأمین نیاز داخلی به گوشت قرمز قرار دارد و سرانه مصرف به ۷ کیلوگرم رسیده است.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *