جیره غذایی مناسب

صنعت طیور در کشور در مبحث اقتصاد بعد از صنعت نفت در رتبه دوم قرار دارد ولی صنعتی وابسته و در حال پیرشفت تکنولوژیکی می باشد و از طرفی نیز این صنعت خوراک پرهزینه ای دارد مثلا یک مرغ، برای بازدهی خوب، باید خوراکی مانند سویا، ذرت و … مصرف کند و به دلیل نوع سیستم گوارش باید مواد مغذی در اختیار مرغ قرار گیرد. لذا مدیریت منابع انسانی، آموزش پرسنل، مدیریت منابع مالی، تامین مواد اولیه با کیفیت و قیمت مناسب، تولید جیره مطلوب میتوانند تاثیر بسزایی در کارایی تولید و سوددهی مربوطه داشته باشد.

پر واضح است که توصیه های ذیل که تنها بخشی از توصیه های شرکت می باشد، بر گرفته از سالها تجربه  و نظرات کارشناسی دامپزشکان و کارشناسان تغذیه شرکت تولیدی بازرگانی آرازنوین تجارت و وجه تمایز  این شرکت با سایر شرکتها می باشد. امید است استفاده از این توصیه ها، در ارتقای کیفی تولید خوراک دام و طیور مسمر ثمر باشد.

  • منظور از تولید جیره غذایی برتر، تولید جیره غذایی با توان و ضریب تبدیل بهتر، در زمان کمتر، با قیمت منطقی و ماندگاری بیشترمی باشد. دستیابی به جیره غذایی برتر نیارمند تجربه بالا از نظر فنی و از نظر مدیریت منابع منابع مالی می باشد که با توجه به آنکه زنجیره تولید و تامین آرازنوین تجارت همانطور که از نام آن مشخص است تجربه کاری بالادر بخش بازرگانی دارد و طرف قرارداد های آن شرکت های معتبر می باشند، قادر است مواد اولیه با کیفیت را با قیمت  مناسب تهیه نماید که این امر منتج به جیره غذایی با قیمت منطقی می گردد.
  • افزایش ماندگاری دان مرغ، نیازمند استفاده از تکنیکهای خاص تجربی و تخصصی تغذیه می باشد. این تکنیکها وابسته به متغیرهایی از جمله شرایط آب و هوایی می باشند. بعنوان مثال افزودن نان خشک و یا پودر گوشت می تواند منجر به تسریع کپک زدگی گردد. و یا بعنوان نمونه ای دیگر، میزان رطوبت هوا تاثیر بسزایی در نرخ ماندگاری دان مرغ دارد. مثلا در مناطق شمال کشور بدلیل بالا بودن رطوبت، باید دان مرغ با ضریب رطوبت پایین تهیه شود.

با توجه به آنکه زنجیره تولید و تامین آرازنوین تجارت از دامپزشکان و کارشناسان خبره تغذیه بهره مند است، قادر به ارائه توصیه های مهم و کاربردی جهت خدمات جیره نویسی جدید می باشد. خدماتی از جمله، نحوه ترکیب مواد اولیه، افزودن مواد اولیه جدید در جیره غذایی طیور، مشخص نمودن محدودیت های مصرف هریک از اجزای جیره، لحاط نمودن میزان رطوبت جیره، نیاز غذایی و حد مجاز تغذیه مرغ و … که باعث تولید جیره غذایی با کیفیت و در عین حال با ضریب تبدیل و قیمت مناسب می گردد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و بهره مندی از خدمات مربوطه می توانید با تکمیل فرم مشاوره مربوط به خدمات ویژه شرکت برای کارخانجات خوراک دام و طیور، با کارشناسان خبره شرکت تولیدی بازرگانی آرازنوین تجارت ارتباط برقرار کرده و از خدمات آموزشی و مشاوره ای آنها  بهره مند گردید.

نکات ضروری برای جیره غذایی مناسب

بيشترين ضايعات در اين صنعت، ضايعات خوراکي است که در يک ضريب تبديل نامطلوب ظاهر مي گردد. براي رسيدن به حداكثر کارایی توليد، تغذيه متعادل و اصولی مرغ مي باشد. لذا تهيه يك جيره غذائي مناسب از نظر مواد مغذي (پروتئين ، كربوهيدرات ، چربي ، مواد معدني ، ويتامين ها) كه جوابگوي نیازهای مورد نظر باشد الزاميست. البته به همان اندازه كه كمبود يك ماده مغذي در جيره غذائي مي تواند موجب کاهش کارایی توليد شود، بالا بودن ميزان همان ماده مغذي در جيره غذایی نيز، منجر به افزایش قیمت و در نتیجه ضرر اقتصادي شده گردیده و  مي تواند به سلامت مرغ  لطمه وارد نمايد. از آنجائيكه بيشترين هزينه توليد فرآورده هاي دامپروری مربوط به تغذيه مي باشد (۷۰-۶۰%هزينه ها) ، در نتيجه تهيه جيره اي الزاميست كه علاوه بر تامين احتياجات غذائي حيوان ، از نظر اقتصادي نيز مقرون به صرفه باشد. در حقيقت يكي از رموز موفقيت براي دامپرور ، تهيه جيره متعادل با حداقل قيمت است.

تهيه جيره غذایی كار چندان ساده اي نبوده و منحصر به مخلوط كردن چند قلم ماده خوراكي نيست ، بلكه نياز به داشتن اطلاعات كامل از احتياجات غذائي مرغ مورد پرورش و تركيب و كيفيت خوراك ها دارد.

برای تنظیم جیره غذایی مراحل ذیل وجود دارد که باید آنها را رعایت کنید:

  • نیاز غذایی و حد مجاز تغذیه مرغ را فهرست کنید، نیاز غذایی نمایانگر حداقل مقدار غذایی می باشد که باید در جیره رعایت شود و از عوامل تعیین کننده میزان نیاز میتوان به مواردی از جمله، سن جوجه، وزن و میزان تولید (میزان افزایش وزن بدن…)  می باشند.
  • خوراکی های موجود و تجزیه آنها را فهرست نمایید، مثلا میزان پروتئین، انواع مواد معدنی و ویتامین های موجود در خوراکی آنها را به دست آورده و فهرست نمایید. این ویتامین ها می تواند شامل ویتامین A، B، C، D، K و انواع مواد معدنی مانند کلیسم، فسفر، منیزیم، آهن، روی، پتاسیم و … باشد.
  • قیمت خوراکی ها را محاسبه کنید و در همان فهرست قید نمایید.
  • محدودیت مصرف هر یک از اجزای جیره را در نظر بگیرید
  • مقدار رطوبت جیره را در نظر بگیرید.